Látássérültek oktatása

1. Látássérült tanulók és a szakiskolai képzés gondjai

A látássérültek pedagógiájának hatásrendszere Betekintés a látássérültek nevelésének speciális eljárásaiba, a többlet pedagógiai szolgáltatás jellemzői, speciális szükségletek. A látássérülés széles kategóriát ölel fel a teljes vakság és a kisfokú látáscsökkenés között gyengénlátó - aliglátó - vak.

látássérültek oktatása

Az új technikai eszközök lehetővé teszik, hogy azok, akik a közelmúltban csak a tapintó írás-olvasást tudták elsajátítani Braille-írásma már vizuális módon tanulhatnak. A gyengénlátó személy látásteljesítményének határértékei is tágak.

látássérültek oktatása

Míg a felső határán lévők látásvesztesége alig észrevehető problémákat rejt, a közepes fokban gyengénlátónak már a segítség sokféle formájára van szüksége. A legjelentősebb sajátos szükségleteket az alsó határértékű látásmaradvánnyal rendelkezők támasztják.

  • Facebook Ki a látássérült?

Egymástól eltérő, nemegyszer ellentétes szükségleteket okoz a szembetegség jellege is. Látássérültek oktatása látásmaradvány mértéke megszabja, hogy a gyermek alapvetően vizuális úton szerzi-e az információkat, vagy kiegészíti-e azt tapintással és a hallási ingerekre való támaszkodással. Ez utóbbi az aliglátó gyermekre jellemző.

  1. Írni, olvasni tanítják.
  2. Könyv a látás színvakságának tesztelésére
  3. Сурово нахмурившись, председатель прервал его: -- Но разве не существует легенды, согласно которой Пришельцы предоставили Землю самой себе только на том условии, что Человек никогда больше не выйдет в космос.
  4. Látás 0 8 diagnózis
  5. Ты спрашиваешь "что", - ответил Хедрон, - поэтому я начну с того, что расскажу тебе - "зачем".

A gyengénlátó gyerek elsősorban látására támaszkodik. A nagyobb térben való látássérültek oktatása, közlekedésnél nem mindegy, hogy milyen a gyermek távoli vízusa, valamint, hogy egy vagy két szemmel lát-e. A játéknál, tanulásnál inkább az a fontos, hogyan lát közelre, van-e színlátási problémája.

látássérültek oktatása

Néhány szembetegség fényérzékenységgel jár, a gyermek, a tanuló erős fényben hunyorog. Neki fényvédő szemüvegre van szüksége, s az sem mindegy, hogyan ültetjük őt az ablakhoz viszonyítva.

  • Ki a látássérült? – Vakok és Gyengénlátók Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Egyesülete
  • Látássérült tanulók megsegítése a szakiskolai képzésben 1.
  • I A látássérültek pedagógiájának hatásrendszere

Más esetekben az orvos a retina leválásának veszélye miatt néhány mozgásformát megtilt pl. A látássérüléshez esetenként más sérülés is csatlakozik: mozgás- értelmi, hallási károsodás. Mindezekből következik a sajátos nevelési igény, sajátos szükségletek.

látássérültek oktatása

A gyengénlátó gyerekeknek csecsemőkoruktól kezdve nagy mennyiségű látási ingerre van szükségük. Szüleik sok mozgásos játékkal, a környezet iránti érdeklődés felkeltésével, a gyermekek önállósodásának segítésével fejleszthetik őket. Az iskolába lépve a tanuló szemészeti adatai alapján kell kiválasztani ülőhelyét az osztályban.

látássérültek oktatása

Szükség esetén a tanuláshoz javaslat rövidlátás kell biztosítani: nagyítót, távcsőszemüveget, elektronikus olvasókészüléket. Tanórai foglalkoztatása során számítani kell arra, hogy ép kortársainál valószínűleg lassabban olvas egyszerre a szöveg kisebb egységét tudja érzékelnia kísérleteket csak közvetlen közelről látja, írásbeli munkáit hosszabb idő alatt készíti el, az írásvetítő képét csak besötétített teremben látja.

Látássérültek - Közlekedés

Gyengénlátása befolyásolja írása külalakját, a mérési feladatok pontos végrehajtását. Sikeres oktatásának feltétele a differenciáló módszerek alkalmazása. A látássérült gyermekkel történő kommunikáció során nem mindig számíthatunk arra, hogy érzékeli arckifejezésünket, mimikánkat.

Nevelése-oktatása során egyéni szükségletei szerint habilitációs, rehabilitációs fejlesztésre jogosult.

Olvassa el is